Den vigtige og nødvendige research

Af | 2018-04-03T12:04:16+02:00 3. april 2018|Kategorier: Research, Skrivevaner, Sprog|Tags: , , |0 Kommentarer

Hvis du vil skrive tekster, som din læser bliver fanget af, og oplever som vedkommende, er det ikke tilstrækkeligt, at du skriver godt. Der skal mere til.

Det ville ellers være så enkelt, ikke sandt? At sætte sig ved skrivebordet, kradse et par notater ned i en notesbog, åbne et word-dokument og derefter skrive en genial tekst. Er det ikke bare det, det handler om?

Sandheden er, at skriveprocessen er meget mere dynamisk end som så. Den gode skriveproces er en frugtbar vekselvirkning mellem idéudvikling, research, selve skrivearbejdet og redigering og finpudsning af din tekst. Det er aldrig en enten-eller med disse fire ting. Det er altid et både-og. Forfatteren Colum McCann har udtrykt det vældig godt:

Research er grundstenen i næsten al god litteratur, også lyrik.

Colum McCann

Jeg er meget enig. I de perioder, hvor jeg er gået i stå i mit arbejde som skribent, eller hvor mine tekster ikke har haft den fornødne kvalitet, har det stort set altid kunnet føres tilbage til ufuldstændig, dårlig eller endda helt fraværende research. I samme øjeblik jeg har sat mig ned og foretaget den vigtige og nødvendige research, er mine tekster blevet bedre – og der er kommet flere af dem.

Research er vigtig, men ikke ensartet

Vi kan altså hurtigt fastslå, at research er vigtig – også når det gælder om at overvinde eventuelle skriveblokader. Men hvad vil god research egentlig sige, og hvordan udfører vi den i praksis?

Hvordan du konkret arbejder med research, afhænger naturligvis af, hvilken tekst du skal skrive. Der er forskel på at researche til en murstensroman, der foregår i middelalderen, en fagbog, der skal læses i et universitetsmiljø eller til en kort projektbeskrivelse, der skal skrives og anvendes på dit job.

I de tilfælde er det ikke de samme steder, som du skal søge information. Det er ikke de samme kilder, du skal trække på, og det er ikke sikkert, at du skal bruge lige lang tid på din research.

Hvad der derimod er sikkert er, at du skal foretage din research, inden du skriver – og ofte også mens du skriver – uanset hvilken type tekst, du skal have fra hånden. Det er også sikkert, at selvom researchopgaverne varierer alt efter tekstens emne og form, så er der en række ensartede principper, der altid gælder, når vi taler om research til dit skrivearbejde.

Principper for god research

Hvilke principper er der så tale om? Dem får du mit bud på herunder, men vi starter med et overordnet udgangspunkt-

Det handler om at høre mere end én stemme!

At indhente information fra flere forskellige kilder. At se en sag fra flere sider. At trække på så megen information som muligt om tekstens emne, både det faktuelle og det holdningsbaserede.

Det er det, der giver dig det bedst mulige udgangspunkt for at skrive tekster, der er ærlige og retfærdige. Den grundige research handler om, at du kommer ud over dig selv, får belyst dit emne og får værdifuld viden, som du kan trække på, når du skriver. Den grundige research giver dine tekster mere substans, gør dem mere vedkommende og gør dem slet og ret bedre.

Det er derfor din research er vigtig og nødvendig, og det er derfor, du bør efterleve disse 5 principper i din research:

1) Google er ikke nok

Med internettets udbredelse har research aldrig været nemmere. Har du en computer og en wi-fi-forbindelse, har du adgang til en enorm mængde information om dit emne, uanset hvor i verden du befinder dig. Det er i udgangspunktet positivt, men det er også en omstændighed, der gør mange skribenter en smule dovne. De tænker, at Google, Wikipedia og YouTube kan klare researchen for dem. Der er ikke noget i vejen med disse tre værktøjer, og de er et udmærket startpunkt for din research. De bør bare ikke stå alene. Gør de det, så ender dine tekster med at blive uoriginale og samlebåndsagtige, for du trækker på den research, der er nemmest og mest tilgængelig ikke bare for dig selv, men for alle.

2) Tal med folk

Lyt til andre. Vis interesse. Få mennesker omkring dig til at fortælle deres historier. Du skal ikke bare skrive om dig selv, når du skriver. Jo mere du kan få inddraget det, som andre har at fortælle, jo mere alsidige tekster, kommer du til at skrive. De kommer til at gå fra at være tænkte stykker tekst til at være levende og tankevækkende litteratur, som dine læsere får glæde af.

3) Gå på biblioteket

Find bøger, billeder, kort, magasiner eller endog tegneserier, der kan give dig inspiration og viden, som hjælper dig til at skabe en bedre tekst. Spørg bibliotekaren. I vores digitaliserede og hurtige verden er det som om, at vi har glemt, hvilken guldgrube af viden bibliotekerne ligger inde med. Det er på tide, at vi får den frem i lyset og ind i vores tekster igen.

4) Drop de indlysende oplysninger

Når du researcher, kommer du også til at støde på oplysninger og information, der mere eller mindre giver sig selv. De er ofte et godt baggrundstapet for din tekst, men de behøver ikke at komme med i selve teksten. Undervurdér ikke din læser. De ting, som hun allerede ved i forvejen, skal ikke med i din endelige tekst. Det er også en væsentlig del af din research: At skelne det væsentlige fra det uvæsentlige.

5) Find de sigende detaljer

Den vigtige og nødvendige research handler ikke kun om den store og overordnede information. Den er selvfølgelig vigtig, men det er ofte de små detaljer, der skaber liv i din tekst. Personers påklædning, en pludseligt opstået byge, en overraskende oplysning om livet i 1700-tallet, et konkret eksempel fra din eller andres praksis, hvis du skriver en fagbog. Det er alt sammen med til at gøre en forskel for din læser, og de sigende detaljer er noget, du kan researche dig frem til.

Tager research for lang tid?

Afslutningsvis er der måske nogen, der vil spørge, om researchen ikke tager for lang tid? Om den ikke vil blive en hæmsko for selve skrivearbejdet? At man risikerer aldrig at komme ud over researchfasen?

Både og. Jo, der er en risiko for, at man kan fortabe og fordybe sig så meget i sin research, at man aldrig får skrevet noget. Omvendt så kan researchen præcis være den gnist, der får dit skrivearbejdes bål til at blusse op. Det er min helt klare erfaring, at jo bedre og grundigere jeg har arbejdet med min research, jo nemmere og hurtigere bliver selve skrivearbejdet. Derfor kan man lige så vel se researchen som et nødvendigt hjælpemiddel end som en hæmsko. Eller nej, researchen er et nødvendigt hjælpemiddel. Punktum.

To veje til at undgå research-fælden

Hvis du gerne vil undgå at falde i den fælde, at researchen kommer til at sluge al din tid, er der to gode tilgange. For det første er der ikke noget i vejen for, at du researcher sideløbende med, at du skriver. Mange dyrker forestillingen om, at det er research først – skriv bagefter, men i praksis er processen meget mere dynamisk. Jo, en indledende research er ofte nødvendig, men vent ikke for længe med at skrive. Når jeg skriver en fagbog, så er det netop en proces, hvor research- og skrivefase væver sig ind i hinanden, og hvor researchen af og til nødvendiggør omskrivninger og tilføjelser til mine tekster. For mig har denne tilgang været meget frugtbar.

For det andet er det en god idé, at du systematiserer din research. Dvs. at du ikke bare tænker ”research til projekt” eller ”research til tekst”, men derimod tænker ”research til kapitel XX i bog om YY”. Vær specifik! Jo mere konkret og målrettet du kan være i din research, jo mere glæde vil du få af den i selve din skrivefase.

Research er uundværlig. God research er afgørende. Hvis du vil hjælpe dig selv til at skrive bedre tekster, er det et af de mest oplagte steder, du kan starte.

Har du et projekt, du vil have hjælp til?

Af og til har en skriveidé brug for et par startkabler, der kan få ideen til at køre. Eller måske har du brug for at få gjort en god tekst, du har skrevet, til en fremragende tekst? Jeg hjælper med at få mange typer skriveprojekter sikkert i havn, og du er velkommen til at tage et kig på mine ydelser.

Om forfatteren:

Ole Ditlev Nielsen (f. 1975) er forfatter, der har skrevet en række anmelderroste fagbøger om undervisning, forandringer og stress. Siden 2011 har han holdt en lang række foredrag, kurser og workshops over hele Danmark. Ole bor i Ørestad, er gift, har to børn og tilbringer mindst en måned om året i Sydøstasien, hvor han samler inspiration til nye skriveprojekter.

Læg en kommentar