5 ting, du skal undgå, når du bygger en skrivevane

Af | 2022-01-09T12:58:43+01:00 17. december 2021|Kategorier: Inspiration, Research, Skrivevaner|Tags: , , |0 Kommentarer

Hvis du har læst med på min blog eller på Søndagsposten et stykke tid, så ved du, at jeg i høj grad tror på vaner som nøglen til det gode skrivearbejde. Det handler ikke om, at guddommelig inspiration skal slå ned i dig. Det er selvfølgelig fint, hvis det sker, men det er ikke noget, du kan regne med. Derimod handler det om det kontinuerlige arbejde, hvor du tager små skridt ad gangen, men tager dem med konsistens og vedholdenhed.

Men hvordan gør man det? Hvordan bygger man en skrivevane, der er holdbar og bider sig fast?

Der er en hel masse, du kan gøre, men der er også noget, du ikke skal gøre. Det er ret vigtigt, hvis du vil lykkes med at bygge konstruktive skrivevaner. Her får du fem ting, du helst skal lade være med, og til sidst et bud på, hvad du kan gøre i stedet.

1) Lad være med at sætte et ambitiøst dagligt mål

Det her er et af de mest udbredte råd, når det gælder skrivevaner. Skriv 1.000 ord om dagen. Eller måske skriv 2.000 ord om dagen. 5.000 ord om dagen.

På papiret giver det god mening. Hen over et år bliver det til virkelig meget. 1.000 ord om dagen er en vane, der svarer til 365.000 ord om året. Til sammenligning er den berømte roman The Great Gatsby en (fremragende) bog på 47.094 ord. Den længste af mine bøger er på cirka 70.000 ord, men den er en undtagelse. De andre ligger et sted mellem 40.000 og 50.000 ord.

Du behøver ikke skrive seks-otte bøger om året, vel?

Jeg har tidligere abonneret på rådet om at sætte et ambitiøst dagligt mål, men er med årene blevet mere kritisk over for det. Livet sker, og det kan være svært at holde målet. Når du misser målet, bliver du frustreret, sur på dig selv. Du kommer til at fokusere på det, du ikke har skrevet, i stedet for at glæde dig over det, du har skrevet.

Hvis du endelig vil arbejde med et dagligt skrivemål, så gør det så mikroskopisk, at du er sikker på, du kan holde det.

2) Lad være med at sammenligne dig selv med andre forfattere

Internettet er fuldt af succeshistorier om forfattere, der lykkes. Om de er selvudgivere eller udkommet på etablerede forlag, så skriver de spandevis af bøger, der alle sammen er mesterværker, og de tjener naturligvis bunker af penge. De lever spændende liv, fordybede i deres værk, mens de bor i inspirerende hjem, rejser til konferencer i udlandet, har attraktive ægtefæller og søde børn.

Sådan er forfatterlivet ikke. Det er dybt tilfredsstillende, men det er også rodet, kaotisk og præget af tvivl og usikkerhed. Det er naturligt, en del af jobbet.

Uanset om det gælder liv og værk så lad være med at sammenligne dig med de store forfatterkanoner. Det er godt at lade sig inspirere af de store mestres værker, men du skal ikke være som dem. Find din egen vej. Sammenligninger med andre fører til dårlig trivsel og ringe skrivemotivation.

3) Undgå at droppe skrivning to dage i træk

En god skrivevane betyder selvfølgelig, at du helst skal skrive en smule hver dag. Det stiler jeg selv efter, men jeg ved også, at hverdagen af og til kommer i vejen, og der er dage, hvor jeg ikke skriver. Det er okay.

Derimod er det straks værre, hvis jeg ikke får skrevet to dage i træk. Som forfatteren James Clear påpeger, så kan det være en fejl at droppe en enkelt dag, men at droppe skrivning to dage i træk er et mønster. Det mønster skal du undgå.

Haruki Murakami har sagt det meget godt i bogen Hvad jeg taler om, når jeg taler om at løbe.

En af mine grundlæggende regler for træning er aldrig at skippe træningen to dage i træk.

Murakami taler her om løbetræning, men det samme gør sig gældende for skrivearbejde.

4) Lad være med at have din telefon i nærheden

Den her er meget simpel, men virkelig vigtig. En smartphone er en forfatters dødsfjende. Har du den i nærheden, når du skal skrive, så bliver du stensikkert distraheret.

Sluk din telefon eller sæt den på flytilstand. Læg den derefter i et andet rum inden du sætter dig ned for at skrive.

5) Vær ikke for hård ved dig selv

Som skribenter vil vi så gerne lykkes. Vi vil gerne være produktive og skrive en masse. Vi vil også have, at det vi skriver, er godt. Det skal gøre en positiv forskel for læserne, og det skal helst finde vej til så mange læsere som muligt.

Nogle gange lykkes det, andre gange ikke. I de perioder hvor det ikke lykkes, så lad være med at bebrejde dig selv. Vær ikke hård, men giv dig selv kærlighed. Klap dig selv på skulderen over at have gjort gode forsøg. Se det som en del af din rejse, en proces, der fører dig og dine tekster i en god retning.

Det, du kan gøre i stedet

Undlader du at gøre de fem ting herover, så er du godt på vej til at bygge en god skrivevane. Dermed er dit næste skridt at overveje, hvad du kan gøre i stedet.

Her er det en god idé at sætte fokus på dit skrivemiljø. Er lyset godt? Sidder du på en stol, der ikke giver dig ondt i ryggen? Er din computer driftssikker? Har du kuglepenne, der ligger godt i hånden og notesbøger, som du kan lide at skrive i? Kan du omgive dig med noget, der inspirerer dig? Bøger? Billeder på væggen? Har du et skrivemiljø, hvor du kan skrive fokuseret og koncentreret?

Har du først et miljø, der er inspirerende, og hvor du synes, at det er en fornøjelse at opholde dig i det, har du alle forudsætninger for at bygge gode skrivevaner. Du kan begynde i dag.

PS: Søndagsposten holder juleferie

Inden længe sænker julefreden sig, og jeg vil i år gøre et forsøg på at holde lidt juleferie (men selvfølgelig stadig skrive en smule hver dag). Derfor holder Søndagsposten pause frem til begyndelsen af januar. Hvis du savner læsestof, så har jeg to blogs med i alt mere end 400 gratis artikler, du kan gå ombord i.

Og så kan du låne tre af mine bøger gratis på eReolen. Det gør du lige her.

Om forfatteren:

Ole Ditlev Nielsen (f. 1975) er forfatter, der har skrevet en række anmelderroste fagbøger om undervisning, forandringer og stress. Siden 2011 har han holdt en lang række foredrag, kurser og workshops over hele Danmark. Ole bor i Ørestad, er gift, har to børn og tilbringer mindst en måned om året i Sydøstasien, hvor han samler inspiration til nye skriveprojekter.

Læg en kommentar