20 konkrete ideer til den perfekte overskrift

Af | 2018-06-02T10:47:06+02:00 2. juni 2018|Kategorier: Inspiration, Sprog, Udgivelse og markedsføring|Tags: , , |0 Kommentarer

Vi har tidligere set på, hvordan vi i en tid med enorme mængder af information og distraktioner, har et meget begrænset rum til at fange vores læseres opmærksomhed. I dag læser mange deres tekster på nettet, og hvis læseren ikke føler sig ramt med det samme, så klikker hun videre til den næste tekst, opdatering på Facebook eller video med kattekillinger på YouTube.

Den allerbedste måde at fange din læser på, er ved at lave en rigtig god overskrift. Overskriften skal suge læseren ind i din tekst, vække nysgerrighed og give læseren et klart billede af, hvad hun får ud af at læse teksten. Den må også gerne være provokerende og overraskende. Det er noget, du kan arbejde med, og det er et af de steder, hvor jeg som forfatter og skribent stadig kan forbedre mig. Det har jeg lært for nylig.

I maj 2018 skrev jeg et debatindlæg i Politiken, som var et svar på et indlæg debattøren Henrik Marstal, havde skrevet. Her var det de professionelle folk på avisens debatredaktion, der lavede overskriften, som blev til:

Slapsvanset Brøndby-fan: Kom ud i den friske luft og tag med mig på stadion.

Det er muligt, at jeg ikke syntes, at det var vidunderligt at blive udnævnt til slapsvans i organet for den højeste oplysning, men jeg lever fint med det. Og som overskrift må jeg bare indrømme, at den var hamrende effektiv. Teksten fik megen opmærksomhed, og den havde kun været ude i et par timer, før to radioprogrammer havde ringet til mig og bedt mig uddybe mine synspunkter. Det gjorde jeg blandt andet i debatprogrammet AK 24syv, som du kan høre her.

Eksemplet viser vældig godt, hvad en effektiv overskrift kan gøre for en tekst.

20 konkrete ideer til den perfekte overskrift

Herunder får du 20 praktiske forslag til overskrift. De er særlig velegnede til blogposts, essays, debatindlæg, vejledninger eller mindre rapporter. Du kan også overveje, om du kan bruge dem som emnelinje i en e-mail. Den fungerer også som overskrift, og den er især vigtig, hvis du skriver til nogen, som du ved har travlt, er svære at få fat på, og som måske ikke læser alle deres e-mails.

Det eneste du skal gøre, er, at indsætte dine egne ord på de understregede linjer eller fylde tal, adjektiver eller andre ordklasser ind, der, hvor det er angivet. Så har du en særdeles effektiv overskrifts-portefølje

1) Hemmeligheden bag __________.

2) Hvad alle burde vide om __________.

3) (Antal) ting, jeg lærte af __________.

4) Antal + Adjektiv + Metode + Udbytte + Nøgleord. (F.eks. 10 enkle veje til at undgå stress).

5) Lav en/et __________, du kan være stolt af.

6) Hvem vil også __________?

7) Gør ligesom (verdensklasse-person). (F.eks. Gør ligesom Caroline Wozniacki).

8) Overraskende veje til at __________.

9) Sådan overlever du din første __________.

10) Sådan __________.

11) Sådan __________ – den ultimative guide.

12) Sådan __________ i 5 enkle skridt.

13) Den komplette begynder-guide til __________.

13) Sådan __________, mens du __________.

14) Resultat + tidsramme + indvending. (F.eks. Lær spansk på en måde, selvom du ikke kan et ord på forhånd).

15) ___________, ifølge forskningen.

16) Den store liste med __________.

17) Sådan __________ til at __________.

18) Derfor elsker jeg, at __________.

19) De syv nemmeste veje til at __________.

20) __________ og __________ – er det virkelig muligt?

Prøv dig frem

Disse 20 overskrifter kan du justere og omformulere på mange måder. De giver dig et godt udgangspunkt, men det er selvfølgelig vigtigt, at du vurderer, hvilken overskrift, der passer bedst til din læser. Kan du gøre det i kombination med disse 20 overskrifter, så har du gode odds på hånden for at fange din læser.

Om forfatteren:

Ole Ditlev Nielsen (f. 1975) er forfatter, der har skrevet en række anmelderroste fagbøger om undervisning, forandringer og stress. Siden 2011 har han holdt en lang række foredrag, kurser og workshops over hele Danmark. Ole bor i Ørestad, er gift, har to børn og tilbringer mindst en måned om året i Sydøstasien, hvor han samler inspiration til nye skriveprojekter.

Læg en kommentar