10 grunde til at din tekst ikke bliver læst

Af | 2018-10-31T13:21:23+01:00 31. oktober 2018|Kategorier: Inspiration, Research, Udgivelse og markedsføring|Tags: , , |0 Kommentarer

Vi starter denne tekst med at give dig et indblik i nogle af de tal, forfattere ellers plejer at holde hemmelige. Om lidt får du de helt konkrete tal for hvor mange der har læst to tekster, jeg har skrevet den seneste måned.

På min blog, 20 Skridt, skiver jeg en tekst om ugen. Teksterne er forskellige, men de falder ind under et overordnet tema, der handler om, hvordan man kan leve langsommere, men mere meningsfuldt, og hvordan man i en travl hverdag finder tid til det, der er vigtigt.

Når man skriver en blog, så adskiller den sig fra det at skrive bøger på den måde, at man får sin respons råt for usødet. Jeg kan til hver en tid logge på WordPress og se, hvor mange læsere der har besøgt hver enkelt side og blogpost. Det er en helt anden måde at være forfatter på end at lade en bog udkomme på et forlag. Der venter man ofte i månedsvis, hvis det da ikke er år, før man har et præcist billede af, hvordan ens bog har klaret sig. Om ikke andet så lærer man meget af at skrive en blog og få smidt de ubarmhjertige læsertal i hovedet hver eneste dag.

To tekster fra 20 Skridt – to vidt forskellige resultater

I løbet af de seneste uger har jeg på 20 Skridt blandt andet skrevet en tekst om, hvad der skal til for, at vi kan realisere vores drømme og en tekst med praktiske ideer til simple living.

Jeg synes, at begge tekster er gode og relevante for bloggens læsere. Jeg har lagt arbejde i dem og gjort mig umage med begge. Den ene er længere end den anden, men det er ikke altid sådan, at en lang tekst tager meget længere tid at skrive end en kort eller almindelig tekst. Umiddelbart, kan jeg ikke sige, hvilken tekst jeg selv foretrækker, men besøgsstatistikken for bloggen taler et tydeligt sprog.

Teksten om at realisere sine drømme er blevet læst 53 gange på en måned.

Teksten med praktiske ideer er blevet læst 958 gange de seneste tre dage.

Det er jo en helt enorm forskel. De to tekster er blevet til på samme måde, der er blevet linket til dem fra min Facebook-side, og der har ikke været betalt markedsføring for nogle af dem. Tydeligvis ræsonnerer den ene tekst fint med bloggens læsere, mens den anden overhovedet ikke gør. Spørgsmålet er, hvorfor det er sådan?

10 grunde til at din tekst ikke bliver læst

Vi begår alle sammen fejl, og det er langtfra altid, vi lykkes, med det vi vil. Det gælder i livet i det hele taget, men i høj grad også når vi skriver. Det gode ved det er, at vi kan lære af vores fejl (og 53 læsere på en måned er helt klart en fiasko). Når vores tekster ikke bliver læst, er der som regel gode grunde til det. Hvis vi kan blive klogere på de grunde og lære af dem, så står vi stærkere rustet til den næste tekst, vi skal skrive. Når tekster som min om at realisere vores drømme fejler, så skyldes det ofte, at flere af de 10 punkter herunder har været på spil.

1. Du har ikke defineret din målgruppe

Når en tekst går galt, er årsagen tit, at den rammer for bredt. Selvom man gerne vil læses så meget som muligt af så mange som muligt, så kan man ikke ramme alle læsere. Prøver man at ramme alle, ender man med at ramme ingen. Skriv i stedet til en defineret målgruppe.

Hvad du kan gøre ved det:

  • Prøv at forestille dig din ideelle læser. Lav en beskrivelse af din perfekte læser med køn, alder, uddannelsesniveau, interesser, bopæl osv. Hvis du kan så sæt gerne et ansigt på og forestil dig, at du kun skriver til den ene person, du forestiller dig.
  • Tast søgeord på answerthepublic eller buzzsumo for at finde frem til, hvilke ord der bliver søgt på, og hvilke emner og artikler, der oftest bliver delt på sociale medier.

2. Teksten er forudsigelig

Læserne vil overraskes. Der er konkurrence om deres opmærksomhed, og hvis du giver dem en tekst, hvor de med det samme kan regne slutningen eller konklusionen ud, så står de af. Du skal give din læser noget nyt, noget, som de ikke har hørt før.

Hvad du kan gøre ved det:

  • Overvej grundigt, hvad der kan overraske din læser – tag f.eks. et traditionelt standpunkt (økonomisk vækst er godt, gulerødder er sunde, køb blomster til din kone) og vend det på hovedet. Skriv det modsatte og argumentér derfra.
  • Tænk på tekster, du selv har læst, hvor du blev overrasket eller mødt af noget uventet. Hvad kan du lære af de tekster, der har overrasket dig?

3. Der er ikke noget klart budskab

Tekster, der har et tydeligt budskab, fungerer bedre end de lige-ud-ad-landevejen tekster og bøger, som der er alt for mange af. En tekst der har noget på hjerte, og som meget klart tør sige, hvad det er, den har på hjerte, engagerer i langt højere grad læserne.

Hvad du kan gøre ved det:

  • Skriv dit budskab i en enkelt sætning, inden du begynder at skrive din tekst. Lad den sætning være din ledetråd, når du skriver teksten og lad den træde klart frem for din læser.
  • Overvej, hvorfor du skriver lige netop denne tekst. Hvis du ikke kan give et krystalklart svar på det spørgsmål, er det nok bedst at droppe at skrive teksten i det hele taget.

4. Tekstens forfatter mangler en stærk og personlig stemme

Det er vigtigt, at din læser mærker, at der er et rigtigt menneske bag teksten. Læseren skal mærke dig. Alt for ofte pakker vi vores tekster ind i faste strukturer, fremmedord og akademisk sprogbrug, hvor man slet ikke kan fornemme forfatteren bag teksten. Hvis du er studerende og ved at skrive opgave på universitetet, er det fint. Hvis ikke, så vis din læser hvem du er.

Hvad du kan gøre ved det:

  • Overvej hvilke erfaringer og oplevelser du har med fra dit personlige liv, som er relevante for tekstens emne. Bring et par af dem ind i din tekst.
  • Skriv hvad du mener, ikke hvad du tror, andre forventer, du skal mene.

5. Teksten er dårligt skrevet

Tekster, hvor stavning og grammatik ikke er i orden, har ikke nogen læsere. Din tekst behøver ikke at være avanceret, den behøver heller ikke at være kunst, men den skal til hver en tid være korrekt.

Hvad du kan gøre ved det:

  • Brug mere tid på at redigere din tekst inden du sender den ud i verden. Forsøg altid at få den læst igennem af 1-2 personer, for flere øjne ser altid bedre end to.
  • Tjek sproget.dk når du er i tvivl om tegnsætning, grammatik og syntaks. Den side er en supergod ressource og en forfatters bedste ven.

6. Teksten kommer ikke frem til de rette mennesker

Når en tekst ikke bliver læst i det omfang, den fortjener kan årsagen være, at den simpelthen ikke har fundet den rette platform. Har den været bragt i den rette sammenhæng, hvor den rammer målgruppen, eller har målgruppen slet ikke set teksten? Når min tekst med de 39 ideer til simple living blev læst så meget, skyldes det også, at der blev linket til den i en Facebook-gruppe, der hedder Minimalisme og købestop. Her var der et godt match mellem målgruppe og tekstens indhold – en platform der hjalp teksten med at blive bredt ud.

Hvad du kan gøre ved det 

  • Overvej, hvor din læser-målgruppe befinder sig. Hvilke medier læser de? På hvilke sociale medier og i hvilke grupper er de aktive? Kan du placere din tekst på disse steder?
  • Hvilke personer er der i dit netværk, der kan hjælpe med at få din tekst ud? Send den til dem du kender, som teksten kan være relevant for og spørg, om de har lyst til at dele den på deres platform. Send ikke til alle mulige tilfældige mennesker, men kun til dem hvor din tekst matcher deres interesser og vær høflig, kortfattet og præcis, når du skriver til dem.

7. Teksten forklarer i stedet for at vise pointerne

Et af de mest klassiske skriveråd er show it, don’t tell it. Dit budskab skal være klart, men du skal ikke stoppe dine pointer ned i halsen på dine læsere. Det giver dem kvalme.

Hvad du kan gøre ved det:

  • Brug eksempler frem for forklaringer. Eksemplets kraft er et af de stærkeste virkemidler, du har som forfatter, brug det.
  • Sørg for at variere din tekst. Klare pointer må gerne mikses med eksempler, der igen mikses med henvisninger, der er relevante for læseren.

8. Teksten holder ikke fagligt vand

Uanset om du skriver debatindlæg til Politiken, en madblog eller science fiction-noveller, skal din tekst være fagligt holdbar. Det gør den troværdig, styrker din etos som forfatter og giver læseren tillid til dig. Faktuelle fejl og ulogiske spring i tekstens komposition, får din læser til at falde fra.

Hvad du kan gøre ved det:

  • Du kan styrke din research. Brug mere tid på at undersøge dit emne ikke bare inden, men også undervejs i din skriveproces. Du kan læse mere om research her.
  • Er der noget, du er i tvivl om, så få en med forstand på tekstens emne til at læse den igennem og komme med kommentarer og forslag, inden du redigerer den endeligt.

9. Teksten giver ikke værdi til læserne

Læserne skal føle, at din tekst giver dem værdi, at den er værd at bruge deres kostbare tid på. Værdi kan have mange former. Det kan være værdifuld information, praktiske råd eller slet og ret god underholdning. Når jeg ser på de to tekster fra min blog, kan jeg godt se, at teksten med ideer til simple living giver væsentlig mere værdi til mine læsere end teksten om at realisere sine drømme.

Hvad du kan gøre ved det:

  • Tænk på hvad du selv forstår ved ordet værdi, når du læser en tekst. Hvilke tekster giver dig værdi? Hvordan kan du overføre det til den tekst, du er i gang med at skrive?
  • Stil dig selv spørgsmålet: Hvad vil min målgruppe være rigtig glad for at læse? Kan du besvare dette spørgsmål, kan du også give dine læsere værdi.

10. Teksten er ikke indbydende nok at læse

Tekstens grafiske udtryk har også betydning for, om den bliver læst. Roder du rundt med fonte, linjeafstande, ulogiske billeder, og glemmer du at skabe luft og struktur, så kommer du til at forvirre læseren. Sørg for, at din tekst fremstår overskuelig og klart struktureret, så læserens øjne får ro.

Hvad du kan gøre ved det:

  • Lav hyppige mellemrum og mellemrubrikker og undlad, at dine afsnit bliver for lange. Fjern alt, hvad der kan forstyrre dit budskab.
  • Tag et kig på den meget populære blog Zenhabits. Du behøver ikke at forholde dig så meget til indholdet (selvom det også er rigtig fint), men fokusér på det grafiske udtryk og lad dig inspirere af det.

At prøve og fejle

Det at virke som skribent er en proces, hvor vi hele tiden forsøger os med nye ting. Det meste af det virker formodentlig ikke, og der er ikke ret mange af os, der kommer til at skrive den næste Harry Potter. Mindre kan dog også gøre det, og så længe vi går til processen på en måde, hvor vi lærer af vores fejl, kommer vi også til at blive bedre skribenter. Jo bedre skribenter, vi bliver, jo flere læsere vil vi også få. Derfor er det en god idé at kigge på det, der fungerer, men også blive klogere af det, der ikke gør. De 10 punkter herover giver dig et solidt fundament for at gøre netop det.

Bogen om Slow living er nu tilgængelig på e-reolen

Som den første af mine bøger er Slow living – sænk tempoet og lev et liv med mening gjort tilgængelig på de offentlige bibliotekers e-bogs udlån, e-reolen. Mange af de etablerede forlag har valgt e-reolen fra, men budskabet om det langsomme, men meningsfulde liv er vigtigt for mig. Derfor er jeg virkelig glad for, at det er lykkedes med denne bog. Det betyder, at du kan låne e-bogs versionen helt gratis ved at benytte dette link eller trykke på knappen herunder.

LÅN SLOW LIVING – SÆNK TEMPOET OG LEV ET LIV MED MENING

 

Slow living

Om forfatteren:

Ole Ditlev Nielsen (f. 1975) er forfatter, der har skrevet en række anmelderroste fagbøger om undervisning, forandringer og stress. Siden 2011 har han holdt en lang række foredrag, kurser og workshops over hele Danmark. Ole bor i Ørestad, er gift, har to børn og tilbringer mindst en måned om året i Sydøstasien, hvor han samler inspiration til nye skriveprojekter.

Læg en kommentar